Waarom zou je zelf een blog schrijven?
Er zijn meerdere reden om blogs te maken en op je website te zetten. Wanneer je nieuwe content op je website blijft zetten, wordt door zoekmachines hoger in het zoekresultaat geplaatst. Dat alleen al is een goede reden. Echter, er zijn meer redenen. Door te schrijven over wat je doet en wat je kunt, maak je dit zichtbaar voor (potentiële) klanten. Daar komt bij, als je over successen die je bij klanten behaald schrijft, dient het als een soort van referentiemateriaal. Dus, hogere plaatsing in zoekresultaten, jezelf presenteren en referentiemateriaal zijn goede redenen waarom jij ook blogs zou moeten publiceren, toch?
Hoe start je met het schrijven van een blog?
Ten eerste zorg je natuurlijk dat je voldoende weet over het onderwerp waar je over gaat schrijven. Tien korte zinnetjes gaan niet volstaan. Je blogs moeten wel een beetje body hebben als je ze publiceert. Daarnaast is het noodzakelijk dat je gebruik maakt van correcte afbeeldingen of mooie plaatjes maakt. De afbeeldingen moeten je tekst toelichten of een duidelijke aanvulling zijn op wat je hebt geschreven.
Als je weet waar je over gaat schrijven, bepaald dan het doel van je blog: is het ter vermaak, informatief, instructief of deel je informatie. Het moet je lezers duidelijk zijn waarom ze jouw blog verder moeten lezen. Daarbij is het belangrijk structuur aan te brengen: kop – midden – staart, oftwel een duidelijke opening, een heldere uitleg en een overtuigend eind. Begeleid de mensen die je blog lezen door je blog. Als je aan het begin van je blog vragen stelt, zorg er dan voor dat die ofwel in het midden ervan of aan het eind beantwoordt. Eindig je blog met een kleine samenvatting, die echt niet meer hoeft te zijn dan één zin. Dat helpt je lezer zich te herinneren wat hij of zijn ook alweer heeft gelezen.
Zorg dat je blog een duidelijk begin, een helder midden en overtuigende conclusie heeft. (*)
En wat nog meer werkt met blogs schrijven
Maak je blog praktisch, zodat je lezer het gelijk kan toepassen. Je afbeeldingen zijn hier absoluut van belang. Ook kun je gebruik maken van opsommingen. Je lezers volgen verschillende stappen in verhalen en processen makkelijker als je lijsten gebruikt.
Gebruik de juiste referenties, want anders zou je wel eens in de problemen kunnen raken. Misschien is het overbodig, maar als je tekst van iemand anders gebruikt, zorg er dan voor dat je refereert naar dat blog, video, artikel of boek van die persoon. Overigens helpt het jou met je SEO-analyse doordat je dan uitgaande links gebruikt, dus onderschat de waarde niet.
Gebruik je SEO-toll om je blog te checken. Deze tools zijn er echt niet voor niets, dus gebruik ze in je voordeel. Ze geven je waardevolle informatie om je blog te verbeteren. Zelf gebruik ik Yoast in WordPress. Als je andere software gebruikt om je website te maken, check dan welke daarvoor beschikbaar is.
Gebruik je SEO-tool om je blog te checken. Deze tools zijn er echt niet voor niets, dus gebruik ze in je voordeel. Ze geven je waardevolle informatie om je blog te verbeteren. Zef gebruik ik Yoast in WordPress. Als je andere software gebruikt om je website te maken, check dan welke daarvoor beschikbaar zijn.
Hulp bij het proces van het blogs schrijven?
Als je een aantal blogs hebt geschreven, zul je zien dat je volgens een bepaald stramien gaat werken. Als je vaker en meer blogs gaat schrijven, is het fijn als je daar een overzicht van hebt en waar ze zich in je proces bevinden. Soms schijf je een blog van begin tot eind en publiceer je ze direct. Echter, er zijn ook situaties dat je moet wachten op informatie of inspiratie voor je verder kunt. Of het ontbreekt je aan tijd. Om je blogs bij te houden, kun je gebruik maken van een Kanbanbord.
Allereerst verzamel je al je ideeën voor toekomstige blogs op je bord. Als je op zoek bent naar een onderwerp, kun je hiervoor je Kanbanbord checken en één van je onderwerpen oppakken en uitwerken. Als je bijvoorbeeld Trello gebruikt, kun je aan de kaarten informatie, links en aantekeningen toevoegen die je op een later tijdstip kunt gebruiken.
Vervolgens maak je lijsten of kolommen voor elke stap in je proces te beschrijven als je blogs maakt. Bijvoorbeeld: blog schrijven, afbeeldingen maken, links toevoegen, SEO check, publiceren en promoten.
Zodra je je lijsten hebt aangemaakt, kun je de kaarten die elk een blog vertegenwoordigen door de kolommen verschuiven. Op deze manier houd je makkelijk bij waar je bent in je proces. En, ook heel fijn, je kunt ze ook niet vergeten. Het zou wel heel zonde van je kostbare tijd zijn als dat zou gebeuren.
Ten slotte, als je je Kanbanbord maakt in een online tool zoals Trello, kun je altijd een overal nieuwe ideeën en reminders toevoegen aan je bord.
Gebruik een kanbanbord om overzicht over je blogs te houden.
Dus, dit blog samengevat
Blogs publiceren is een goede manier om bezoekers naar je site te trekken. Ze zijn ook een marketinginstrument waarmee je kunt laten zien wat je allemaal kunt. Deze tips en trucs zouden je moeten helpen met het schrijven en publiceren van je blogs. Laat je inspireren om gave blogs te schrijven en daarmee natuurlijk bezoekers naar je website te trekken. Succes!!
Virtual Assistants en blogs
Klinkt dit allemaal geweldig, maar zou je het liever iemand anders willen laten doen? Gelukkig zijn wij Virtual Assistants er. Het schrijven van blogs neemt behoorlijk veel tijd in beslag, die je ook aan andere belangrijk zaken van je bedrijf kunt besteden. Als het door een Virtual Assistant laat doen, creëer je tijd voor datgene jij goed in bent en op wil focussen, zonder dat je de voordelen van blogs verliest. Neem vandaag nog contact met ons op, om te kijken hoe we je kunnen assisteren: Alleeen met het proces opzetten, het schrijven van je blog(s) of het geheel van begin tot eind.